fenna-naar-finland.reismee.nl

paaar dagen achter elkaar

Hei,

Sorry dat er niet elke dag een verhaal op staat maar we willen hier zo veel zien en doen dat er niet altijd tijd voor is. Toch wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn belevingen hier.

Dinsdag:
Dinsdag heb ik mijn eerste echt stage dag gehad. Het is echt super om zo mee te kunnen maken hoe het hier gaat. Ik heb nog veel meegekeken hoe het hier te werk gaat en we hebben lekker in de sneeuw kunnen spelen .We hebben tussen de middag lekker warm gegeten het was een soort ovenschotel. Ik heb meegekeken hoe de kinderen naar bed gaan. De kinderen zijn hier echt heel zelfstandig en allemaal zindelijk. Ze kleden zich zelf allemaal uit en gaan naar de wc. Dan lopen ze naar de slaapkamer en gaan rustig in bed liggen. Daar is dan een leidster die ze lekker toestopt. Dan als alle kinderen in bed liggen word er voor iedereen een boekje voor gelezen,en een muziekje aangezet. Dan blijft een leidster daar heel de tijd zitten. Soms wisselen ze na een half uur. Toen ze weer ui bed kwamen heb ik mee geholpen de bedden op te ruimen. En daarna mocht ik naar huis. S avonds gingen we op de cruise boot.We hadden om 7 uur beneden afgesproken met Karin(de docent van school uit Nederland) en Merel( haar dochter). We liepen naar beneden en liepen met ze alle naar de bus toe. We kwamen aan bij de Viking line. We waren te vroeg dus hebben daar even moeten wachten.Toen we op de boot mochten konden we onze ogen niet geloven zo mooi dat het was. We gingen met deze boot naar Stockholm toe. De kamers waren ook heel erg mooi. we hebben nog even rond gelopen op de boot en hebben nog iets gedronken en een muffin gegeten , was gezellig. Daarna zijn we lekker naar bed gegaan en ondertussen dat wij sliepen gingen we naar Stockholm.

Woensdag:
We kwamen vanmorgen heel vroeg aan in Stockholm. En we moesten alom half 8 van de boot af. We zijn in Stockholm rond gaan lopen maar al gauw hadden we door dat al de winkels pas om 10 uur open gingen. Dus zijn we naar de espresso bar gegaan. en hebben we daar lekker een kopje thee gedronken. En daarna hebben we lekker in de stad rond gelopen. Het was heel erg gezellig en hebben er van genoten s middags hebben we geluncht. En s avonds hebben we gezellig met ze alle gegeten. We moesten om 8 uur terug op de boot zijn. En we gingen rond 7 uur terug naar de boot. En we kregen een andere boot en dus ook een andere kamer. Deze boot was ook heel mooi maar wel iets minder mooi dan die op de heen weg. Op de boot op de terug weg kon je karaoke doen en Zoey had een liedje gezongen en dat was heel mooi. Verder zijn er nog wat liedjes gezongen,door andere mensen. Was heel leuk, Ilse,Zoey,Anouk en ik hadden daar ook lekker wat gedronken en een lekker ijsje gegeten. Daarna zijn we naar de kamer gegaan. En hebben daar nog even met Karin gepraat. Daarna gingen we in bed liggen en hadden we heel erg de slappe lach.

Donderdag:
We zijn vroeg op gestaan om nog iets van de vaart mee te maken. En het was Karin haar laatste moment met ons. We moesten om half 8 Finse tijd van de boot zijn.Wij hebben nog even afscheid genomen en zijn wij naar de B&B gegaan en Karin naar het vliegveld. We zijn met ze allen nog even naar bed gegaan want we hadden niet veel geslapen. Toen we wakker waren hebben Ik en Zoey nog boodschappen gedaan dat was heel zwaar we hadden zoveel boodschappen gedaan en moesten daarmee de berg oplopen haha. We hadden Carlijn en Inge uitgenodigd voor het avond eten.Want hun landen om 14:00 in Helsinki. Dat was heel gezellig en hebben lekker gegeten. Ik en Anouk zijn ook even naar hun slaapkamer wezen kijken. Daarna hebben we nog even met ze alleen een taartje gegeten. Toen we thuis kwamen zijn we lekker naar bed gegaan.

Tot Snel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Uit Finland

Eerste stage dagje

Hei kaikki,

Minä olen fenna.
Vandaag is het dan zo ver de eerste stage dag.Ik vond het heel erg spannend. Vanmorgen moesten we eerst een buskaart kopen voor deze maand in Finland. Toen nog even op de bus wachten, toen we in de bus stapte kwam er een Nederlandse man in de bus en we raakte meteen aan de praat met hem. Hij vroeg ons waar we heen moesten.. maar wij wisten geen aders. Gelukkig wisten er 2 meiden van ons waar we uit moesten stappen want die hadden het gisteren al gezien. Deze man woonde al 17 jaar in Finland maar sprak nog steeds niet vloeiend Fins. Toen kwamen we bij het kinderdagverblijf van de man die alles voor ons heeft geregeld en zijn naam is Klaus. Hij heeft ons nog wat verteld over de cultuur van de Finse mensen en dat ze je niet gelijk om je nek vlieg maar op een afstandje blijven. Maar dat viel gelukkig allemaal wel mee. We kregen een rondleiding in het kinderdagverblijf van Klaus. We hebben onze ogen uitgekeken daar ze hadden daar zelfs een binnenzwembad. Het is daar zo groot dat is niet normaal voor een kinderdagverblijf. Toen zijn we naar onze stageplek gegaan. De spanning steeg bij mij een beetje. We kwamen daar binnen en werden heel erg spontaan ontvangen. We kregen een rondleiding en daarna werden we naar de groep van Anouk gezet want mijn groep was nog even weg. Ik heb daar even geholpen en daarna werd ik opgehaald door mijn stagebegeleider en mocht ik mee naar mijn groep ik sta op een groep van 3 tot 6 jaar. Het is een hele mooie groep, en vooral de bedden en de opvoeding van de kinderen hebben mij heel erg aangesproken. Ze hebben een hele lange kast en daar komen de bedden dan uit het zijn allemaal stapel bedden, en er staan er 10 langs elkaar. Ook gaat de opvoeding daar heel anders dan in Nederland. Ik heb erg genoten van deze dag.

Näkemiin!

Tot de volgende keer!

Eerste dag en eerste belevingen

Hee Allemaal ,

Vandaag was het dan zo ver ik mocht naar Finland toe. Vanmorgen om kwart over 5 ging de wekker. Ik sprong uit bed en probeerde mijn koffer dicht te maken. Ohjee eerste probleem ik kreeg mijn koffer niet dicht. Ik toch maar een 2 de koffertje mee genomen om alles mee te kunnen nemen. Toen we aankwamen op het vliegveld, moest ik de andere vinden maar dan is Schiphol toch best wel groot na veel geappt hebben we elkaar gevonden. We gingen samen met ze alle onze koffers inchecken. We vlogen met KLM en mochten en koffer me nemen van 23 kilo , Ik zat er natuurlijk al weer aan hihi. Daarna gingen we door naar de douane na even te wachten mochten we door. We moesten alles uitdoen ik moest zelfs mijn schoenen uitdoen. Dat was verder gelukkig allemaal goed. Toen moesten we nog een half uurtje wachten voor dat we het vliegtuig in mochten, dat vloog voorbij. Toen we in het vliegtuig zaten werd er nog omgeroepen dat er ene mevrouw Lommers miste wij zeiden dat die ook niet meer ging komen en toen waren we ook zo weg. We kregen lekker pasta te eten en een cakeje na.

We kwamen aan in Helsinki en het sneeuwde (gelukkig natte sneeuw) . Wij waren even verbaast maar moesten er eigenlijk best even om lachen. Gelukkig duurde het niet lang. We moesten wel even op de bus wachten maarja dat hoort er bij. Toen moesten we 2 en half uur met de bus, we moesten in bus 23 maar we wisten eerst niet goed welke bus dat was, toch gevonden. De busreis duurde best wel lang. We kwamen aan bij het busstation en toen stond Klaus op ons te wachten, we liepen samen naar de B&B en kregen we onze kamer te zien. Het is echt een grote ruime kamer foto's volgen. Toen hebben we nog even boodschappen gedaan. En hebben we lekker pizza gegeten. Toen lekker rustig aan gedaan nu lekker slapen

Morgen worden we om 12 uur opgehaald voor een rondleiding door de stad en te kijken op de kinderdagverblijven. Ik heb er nu al zin in

Huomenna!! Tot Morgen

De voorbereiding voor Finland

Hallo allemaal, Hei kaikki

Ik zal jullie allemaal even op de hoogte brengen over wat ik nou eigenlijk precies ga doen.
We krijgen op school de mogelijkheid om op buitenlandse stage te gaan, toen ik dat te horen kreeg dacht ik al meteen JA dat wil ik lijkt me super gaaf! Toen kregen we te horen waar we naar toe konden gaan, dat was naar Finland. Als je dat aan sprak moest je een sollicitatiebrief schrijven. Dat heb ik dus gedaan toen mocht ik door naar de volgende ronden. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek. Daarna moesten we nog 2 weken wachten tot we iets te horen kregen. Maar pfff wat duurt dat dan lang... Maar daar kwam het verlossende woord. IK MAG MEEE!!! Ik was super blij om dat te horen natuurlijk.

Wat ga ik daar nu doen?
Ik ga 4 weken stage lopen op een kinderopvang in Turku. Waar ik dan 5 dagen in de week stage zal gaan lopen. Met de kinderen van 3 tot 7 ongeveer. En in de weekenden veel zal gaan bezoeken. De Finse stad Turku is de oudste stad van Finland en was eigenlijk ooit de Finse hoofdstad, maar is nu de vijfde grootste stad van het land. Hoewel zeer weinig middeleeuwse attracties blijven in Turku, de stad heeft met succes in geslaagd om een sterke historische karakter behouden en diverse archeologische exposities zijn te vinden binnen de musea. Turku zomermaanden zijn bijzonder levendig en is een geweldige tijd om de stad te bezoeken, toen drukte de neiging om op natuurlijke wijze samenkomen rond de oevers van de rivier de Aurajoki (Aura), de vele boten afgemeerd in het hart van de stad, en de levendige haven. Het centrale marktplein van Kauppatori is ook een centrum van activiteit in Turku en speelt een belangrijke rol in het lokale toerisme en gezelligheid. Enkele bezienswaardigheden in de stad zijn meer indrukwekkend en opvallend dan Turku Kasteel zelf, die niet minder dan twee kerkers en dateert uit de tweede helft van de 13e eeuw beschikt. Even beroemde is Turku kathedraal, die tot de belangrijkste kerken van Finland behoort en veel interessante kapellen bevat.

Wij verblijven dan 4 weken in een B&B Tuure.

Verder zijn we nu nog druk bezig met de voorbereidingen. Op 22 april vertekken we vanaf Amsterdam om 10 uur. Spannnnnenddd !!

Rakkaudella Fenna (Liefs Fenna)

Welkom op mijn Reislog!

Hallo en welkom op mijn reislog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens deze reis. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar ik me bevind en waar ik ben geweest! Meer informatie over mijzelf en de reis die ik ga maken vind je in het profiel.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

Ik zie je graag terug op mijn reislog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met me meereist!